Realizacja założeń Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w roku szk. 2016/17


W bieżącym roku szkolnym nasza placówka została beneficjentem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa otrzymując na zakup książek do szkolnej biblioteki kwotę 15 tys. zł. W celu realizacji projektu edukacyjnego „Czytamy i działamy”, a w szczególności jego celu głównego jakim jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych, suma ta w całości została już efektywnie zrealizowana. Odbiorcami projektu są wychowankowie ORW, uczniowie klas I-VI SP i SP ZET, G i G ZET oraz SPdP. Odpowiedzialną za całość projektu i jego koordynatorką jest p. Ewa Mika współdziałająca z p. Barbarą Budką i p. Andrzejem Runem. W realizację projektu jako sojusznicy włączyli się także: dyrekcja ZPSWR, Miejska Biblioteka Publiczna, wychowawcy klas, nauczyciele nauczania zintegrowanego, języka polskiego, plastyki, muzyki, nauczyciele szkolnej świetlicy, nauczyciele ORW, rodzice oraz uczniowie Zespołu Szkół Ekonomicznych w Wodzisławiu Śl.

 

 

Projekt realizowany będzie przez cały rok szkolny w dwóch etapach:
wrzesień – grudzień 2016r. - przedstawienie rodzicom na zebraniu ogólnoszkolnym tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży, zaproponowanie współuczestnictwa w wykorzystaniu dotacji na zakup książek dla uczniów; - zasięgnięcie opinii Rady Rodziców i Samorządu Szkolnego w kwestii zakupu książek; - zakup nowości wydawniczych, zaksięgowanie, opracowanie techniczne książek; - prezentacja nowości wydawniczych jako jednej z form inspiracji czytelniczych uczniów;
styczeń – czerwiec 2017r. - realizacja projektów edukacyjnych z wykorzystaniem nowości wydawniczych zakupionych z dotacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa poprzez cykl imprez czytelniczych o zasięgu szkolnym i środowiskowym realizowanych dla poszczególnych poziomów nauczania przy współudziale nauczycieli, rodziców, wolontariuszy z ZSE oraz osób zaprzyjaźnionych ze szkołą.
Całość projektu zakończy się w czerwcu dokonaniem (w oparciu o analizę statystyki wypożyczeń) ewaluacji, wykonaniem i prezentacją książki kucharskiej oraz filmu (podczas koncertu Dzieci – Rodzicom) podsumowującego pracę zaangażowanych w realizację projektu uczniów i nauczycieli.

 

II Semestr - 2016/2017

 

Sprawozdanie z realizacji Projektu Edukacyjnego „Czytamy i działamy”

Realizacja założeń Narodowego programu Rozwoju Czytelnictwa

w roku szkolnym 2016/17

„Kicia –Kocia i jej przygody”- tworzenie sensobajek na podstawie serii książek

dla dzieci Anity Głowińskiej

 

I.ODBIORCY

Wychowankowie grupy I i V Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego

  1. OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA PROJEKT:

Beata Dąbrowska, Wiesława Skrzyszowska

III. ZREALIZOWANE TYTUŁY :

Anita Głowińska – Kicia Kocia na basenie.

Anita Głowińska - Kicia Kocia I Nunuś Na Nocniku

Anita Głowińska – Kicia Kocia Poznaje Strażaka

Anita Głowińska – Kicia Kocia W Kosmosie

Anita Głowińska – Kicia Kocia Mówi Nie

Anita Głowińska – Kicia Kocia W Pociągu

Anita Głowińska – Kicia Kocia Na Traktorze

Anita Głowinska – Kicia Kocia Mówi Dzień Dobry

Anita Głowińska – Kicia Kocia I Nunuś Co Robisz

Anita Głowińska – Kicia Kocia Zostaje Policjantką

Anita Głowińska – Kicia Kocia Ma Braciszka Nunusia

Anita Głowińska – Sprząta

Anita Głowińska – Gotuje

Anita Głowińska – Kicia Kocia Na Pikniku

Anita Głowińska – Kicia Kocia Na Placu Zabaw

Anita Głowińska – Kicia Kocia Na Plaży

  1. CEL PROJEKTU

Wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego oraz oddziaływanie na różnorodne modalności zmysłowe poprzez sensobajkę – formę prezentacji tekstu pisanego poprzez polisensoryczną stymulację.

  1. EWALUACJA PROJEKTU

- uczniowie współdziałali, aktywnie uczestniczyli w zajęciach poprzez naśladowanie czynności, odgrywanie ról, wykonywanie poleceń, odtwarzali z pamięci uprzednio zaobserwowane czynności

- uczniowie poszerzyli informacje w zakresie znajomości zjawisk zachodzących w otaczającym świecie i pojęć

- uczniowie wyrażali emocje i uczucia oraz podejmowali próby ich odróżniania i identyfikowania

- uczniowie poszerzyli zasób słownictwa biernego i czynnego

- uczniowie wydłużyli czas koncentracji uwagi i obserwacji

- uczniowie poznali swoje możliwości percepcyjne, wykorzystywali je w odbiorze proponowanych stymulacji, usprawnili percepcję i pamięć wzrokową oraz słuchową

- uczniowie podejmowali próby rozwiązywania problemów

- uczniowie przejawiali satysfakcję i zadowolenie z podejmowanych działań

- uczniowie zintegrowali się, czuli przynależność do grupy

- uczniowie przejawiali pozytywne wzorce zachowań społecznych

- uczniowie rozpoznawali bohaterkę opowiadań – Kicię Kocię, identyfikowali się z nią, wyrażali wobec niej sympatię.

                                                                                                                                             Beata Dąbrowska

Szkoła od kuchni

Oto kolejne pyszności spaghetti z książki Kuchnia Polska przygotowane przez klasę III u SPdP wraz z wychowawcą Aleksandrę Kozielską. Uczniowie przygotowali składniki: makaron, koncentrat pomidorowy, mięso mielone, czosnek i przyprawy oraz makaron. Było pysznie, a przy okazji trochę nauki :-)

Szkoła od kuchni - Roladki kiełbasiane

Oto kolejne pyszności Roladki kiełbasiane z książki Mały cukiernik przygotowane przez klasę III B SPdP wraz z wychowawcą. Uczniowie przygotowali składniki: ciasto francuskie, kiełbaski i jajko. Ciasto francuskie zostało podzielone przez uczennice na 12 kwadratów następnie w te kwadraty zwijane były kiełbaski i każdą porcję  smarowaliśmy rozbełtanym jajkiem.....wszystko na blaszke i do piekarnika na 200 st. Było pysznie, a przy okazji trochę nauki :-)

Witaminowy Koktajl:

Wykorzystując świetną pozycję z naszej biblioteki "Mały Kuchcik", klasa 2 SPdP  z wychowawcą,  przygotowała pyszny wiosenny koktajl, o to przepis(3 banany, 3 kiwi, 500 g truskawek, maślanka, cukier lub miód), uczniowie obierali, myli , kroili pyszne owoce, następnie mieszali z maślanką i zblendowali..... prosty przepis , proste czynności a ile radości ....gorąco polecamy spróbuj i TYYYYY

„Już są… Bohaterskie Świetliki”

         Maj upłynął nam bardzo szybko na sprawnej i twórczej pracy zarówno wychowawców jak i dzieci. Spośród nowości wydawniczych zakupionych do biblioteki szkolnej z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa wybraliśmy: „Pinokia” i „Dziewczynkę z zapałkami.” Kolejne rozdziały naszej humorystycznej, zabawnej bajki oraz rysunki do niej powstały w pozytywnej oraz twórczej atmosferze. Dzieci nieraz zaskakiwały nas swoją wyobraźnią, pomysłowością oraz kreatywnością. Chętnie słuchały czytanych pozycji lekturowych, rysowały prace oraz tworzyły opowiadanie. W taki oto sposób ukończyliśmy nasze „Bohaterskie Świetliki”. Książka powstała w dwóch wersjach: czytanej oraz multimedialnej. Była to dla nas wszystkich bardzo ekscytująca przygoda J

Edyta Czyż

Agata Chmielewska

Kubuś Puchatek i jego przyjaciele

Nie tylko mama, czy tata mogą czytać dzieciom. Także babcia, dziadek i inne osoby bliskie dziecku. Przekonaliśmy się o tym na kolejnym spotkaniu z cyklu "Mamo, tato poczytaj mi proszę". Tym razem zabawne historie sympatycznego misia - Kubusia Puchatka i jego przyjaciół czytała p. Maria (babcia).

                                                                                           M.Chomicka, A.Jureczko

„Podróż po bajkowych światach”

Kolejny już miesiąc świetlica podejmowała wyzwanie i realizowaliśmy założenia Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Wychowawcy i dzieci „podróżowali” tym razem po bajkowych światach następujących pozycji książkowych: „Brzydkie kaczątko”, „Calineczka”, „Kot w butach”, „Śpiąca Królewna” i „Księżniczka na ziarnku grochu.” Wspólnie wymyślaliśmy losy i przygody naszych bohaterów Marysi i Oskara, uwikłanych w trudne zadanie odnalezienia drogi powrotnej bohaterów do swoich właściwych baśni. Kto z Was chce dowiedzieć się więcej o co chodzi, musi sięgnąć do naszej świetlicowej bajki pt.: „Bohaterskie Świetliki”. Serdecznie Was wszystkich już wkrótce zapraszamy!

Edyta Czyż

Agata Chmielewska

 

OGÓLNOSZKOLNY KONKURS CZYTELNCZY

W marcu w naszej szkole odbył się konkurs czytelniczy dla uczniów z wszystkich etapów edukacyjnych na najładniej przeczytany tekst literacki. Organizatorzy oceniając uczniów brali pod uwagę płynność, wyrazistość, poprawność, tempo czytania oraz intonację głosu. Uczniowie z gimnazjum ZET i z SPdP wyjątkowo dobrze przygotowali się do konkursu. Dużo wcześniej wypożyczyli z biblioteki książki i ćwiczyli, ćwiczyli, ćwiczyli J. Komisja składająca się z dwóch polonistów   i bibliotekarza była zachwycona pięknym czytaniem wybranych przez uczniów tekstów .

Oto wyniki uczniów z zespołów edukacyjno-terapeutycznych:

I miejsce – Ewa Nawrat SPdP

I miejsce - Rafał Ryś gimnazjum ZET

I miejsce – Szymon Koloska gimnazjum ZET

Wyróżnienia:

----   Magdalena Tytko

----   Natalia Kozioł

----   Łukasz Najman

----   Robert Bugla

 

Szkoła Podstawowa

 

I miejsce – Joanna Pieter

II miejsce - Patryk Sitek

III miejsce – Krzysztof Kozielec

 

Gimnazjum

 

I miejsce – Natalia Ucherek

II miejsce – Michał Piechaczek

III miejsce – Jakub Konecko

 

Gratulacje dla wszystkich laureatów - Ewa M.

 

 

Sprawozdanie z realizacji projektu „Czytamy i działamy”

Realizacja założeń Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

„Akademia rysunku”

 

Prowadzący:

Martyna Sobek-Maksymiuk

Barbara Budka

Cele programu:

  • Wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej.
  • Pobudzanie wszechstronnego rozwoju uczniów, a w szczególności: rozbudzanie twórczej postawy wobec siebie i otaczającego świata, rozwijanie ogólnej wrażliwości dziecka, rozwijanie wrażliwości plastycznej i czytelniczej.
  • Kształtowanie odbioru dzieł literackich.
  • Wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności plastyczne.
  • Wprowadzenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze przez literaturę i sztuki plastyczne

Odbiorcy:

Uczniowie klas I – VI szkoły podstawowej i gimnazjum ZET oraz szkoły podstawowej i gimnazjum       

            Uczniowie uczestniczący w projekcie „Akademia rysunku” bardzo ochoczo brali udział w zajęciach. Szczególną uwagą cieszyły się książki pokazujące krok po kroku „jak narysować…”. Starsze klasy chętnie rysowały postać człowieka, twarz. Młodsi uczniowie chcieli nabyć umiejętności narysowania zwierząt lub przedmiotów.

            Żeby uczniowie nie zniechęcili się do rysowania trudniejszych prac na wstępie, pierwsze szkice wykonywaliśmy poprzez zrobienie kserokopii strony z książki, przyklejenie jej do szyby okiennej, nałożenie kartki papieru i rysowanie po śladzie. Uczniowie byli ogromnie dumni z siebie i swoich możliwości, nabrali chęci do dalszej pracy. Następnym etapem „nauki” była próba rysowania z możliwością patrzenia na instrukcje zawarte w książce. Książka „Kurs rysowania postaci” Chistopher'a Hart'a cieszyła się największym uznaniem dla fanatyków rysunku z klas starszych.

            Bardzo pomocne okazały się być książki, które za pomocą kształtów : trójkąta, kwadratu ("Narysuj trójkąt-narysujesz wszystko", " Narysuj kwadrat-narysujesz wszystko" Chis Hart) pozwalały stworzyć jakiś rysunek, np. na podstawie narysowanego trójkąta dzieci mogły narysować choinkę, lub sukienkę dziewczynki. Bardzo szybko uczniowie sami zaczęli tworzyć inne rysunki za pomocną narysowanych figur geometrycznych. Zostali zapoznani również ze sposobem rysowania za pomocą cyferek i liter.

            Młodsi uczniowie polubili bardzo książki "Szkoła rysunku dla najmłodszych" Ute Ludwigsen-Kaiser oraz "Wielka szkoła rysowania dla dzieci" Hanne Turk i Rosanna Pradella. Za ich pomocą mogli narysować coś, co zawsze chcieli sami narysować, ale nie wiedzieli jak to zrobić. Książki w jasny, czytelny sposób pokazywały jak krok po kroku narysować dane zwierzątko, postać, roślinkę, etc. Swoje prace, uczniowie kolorowali tak, jak podpowiadała im wyobraźnia oraz dorysowywali tło według uznania. Byli niezwykle usatysfakcjonowani, gdy pokazując wykonany rysunek kolegom słyszeli "wow, ale super, jak Ci się to udało zrobić?". :)

            Uczniowie zostali zapoznani również z serią „Książka z dziurą” Herve Tulet, co zainspirowało ich do stworzenia prac "z dziurką" - ze swoją twarzą wyciętą ze zdjęcia. Kreatywność uczniów jest zaskakująca. Stworzyli niebanalne prace, które zostały wyeksponowane na gazetkach szkolnego korytarza. Prace tworzone były rożnymi technikami plastycznymi. Twórcy prac byli bardzo dumni mogąc pokazać siebie w danej pracy i chociaż na chwilę znaleźć się w innym, bajkowym świecie ze swojej wyobraźni.

            Kiedy uczniowie opanowali już technikę tworzenia postaci, zwierząt, różnych elementów, zostali zapoznani z książką "Kurs rysowania. Podstawowe techniki. Pejzaż" Mateusza Jagielskiego. Mogli dowiedzieć się z niej jak można w łatwy sposób stworzyć piękne tło do swoich prac lub jak narysować piękny pejzaż. Tworzyli za pomocną farb oraz kredek, czasem łączyli obie techniki.

            Co ciekawe, uczniowie, którzy nie byli przekonani do noszenia okularów, chętnie zaczęli je nosić, by wyraźniej widzieć rysunki z książek „Akademii rysunku” oraz wskazówek tekstowych. Uważam, to za wielki – niespodziewany – sukces tego programu.

            Poprzez zajęcia prowadzone w ramach „Akademii rysunku” uczniowie podnieśli swoją samoocenę, uwierzyli w siebie, w swoje możliwości i umiejętności pomimo ograniczeń związanych z ich niepełnosprawnością, zaczęli chętniej korzystać z biblioteki szkolnej, wypożyczają książki do domu, próbując stworzyć coś tylko z pomocą książki. Na zajęciach omawiamy wykonane prace, robimy korektę i razem tworzymy "wielkie dzieła".

 

Martyna Sobek-Maksymiuk

 Barbara Budka

 

 

 

„Poczytaj mi, przyjacielu”

 

17 marca 2017 roku odwiedziły nas uczennice z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Wodzisławiu, które zaprosiły uczniów szkoły podstawowej do wędrówki po świecie z koziołkiem Matołkiem. Spotkanie, jak zwykle, było radosne, kolorowe, baśniowe i taneczne:-) Dziękujemy serdecznie i czekamy na jeszcze…:)

 {edsnewanimate|class="eds-animate "|data-eds-entry-animation="spinner"|data-eds-entry-delay="0"|data-eds-entry-duration="2"|data-eds-entry-timing="linear"|data-eds-exit-animation=""|data-eds-exit-delay=""|data-eds-exit-duration=""|data-eds-exit-timing=""|data-eds-repeat-count="1"|data-eds-keep="yes"|data-eds-animate-on="hover"|data-eds-scroll-offset=""}

{/edsnewanimate}

 

Uczniowie klasy III E SPdP wraz z wychowawcą w ramach programu "Szkoła od kuchni - gotujemy, smacznie, zdrowo i tanio" zorganizowali zajęcia kulinarne w Mieszkaniu Treningowym. Celem zajęć kulinarnych było przygotowanie ciepłego posiłku, obiadu. Postanowiliśmy ugotować spaghetti... jedno z naszych ulubionych dań... Przygotowaliśmy składniki; makaron, sos, przyprawy i..ser. Najpierw ugotowaliśmy makaron, następnie podgrzaliśmy sos na patelni i dodaliśmy przyprawy. Na koniec starliśmy ser na tarce i gotowe! Smacznie, zdrowo i...tanio. Polecamy!

{edsnewanimate|class="eds-animate "|data-eds-entry-animation="fadeIn"|data-eds-entry-delay="0"|data-eds-entry-duration="2"|data-eds-entry-timing="linear"|data-eds-exit-animation=""|data-eds-exit-delay=""|data-eds-exit-duration=""|data-eds-exit-timing=""|data-eds-repeat-count="1"|data-eds-keep="yes"|data-eds-animate-on="hover"|data-eds-scroll-offset=""}

{/edsnewanimate}

„CZYTAMY, DZIAŁAMY… TWORZYMY”

 

W marcu świetlica systematycznie realizowała założenia Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – „Czytamy i działamy”. W tym miesiącu wychowawcy skupili się na baśniach: „Czerwony Kapturek”, „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” oraz „Kopciuszek”, które czytali świetliczakom. Dzieci z uwagą słuchały czytanych baśni. Zainspirowani znanymi już historiami zaczęliśmy wymyślać i spisywać przygody naszej nowej bajki „Bohaterskie Świetliki”. Powstały kolejne rozdziały książki. Odwiedziliśmy również z dziećmi bibliotekę szkolną w celu zrobienia kilku zdjęć i wypożyczenia kolejnych książek. Dzieci bardzo chętnie podejmują każdą inicjatywę związaną z projektem i świetnie się przy tym bawią.

Edyta Czyż

Agata Chmielewska

 

 

W ramach programu "Szkoła od kuchni - gotujemy smacznie, zdrowo i tanio" klasa III E SPdP wraz z wychowawcą zorganizowała zajęcia kulinarne. Uczniowie przygotowali deser - Mus czekoladowy.

Z zebranych składników; czekolady, jajek, cukru i gęstej śmietany udało się przygotować bez pieczenia smaczny i bardzo zdrowy deser...Rozpuściliśmy gorzką czekoladę w wodnej kąpieli, ubiliśmy jajka...wcześniej oddzielając białka od żółtek, dodaliśmy cukier i powoli mieszając wlaliśmy rozpuszczoną czekoladę do ubitych żółtek. Następnie ubiliśmy białka i bardzo ostrożnie wmieszaliśmy do czekoladowej masy. Na koniec ubiliśmy jeszcze gęstą śmietanę i również dodaliśmy ją do czekoladowej masy. Przełożyliśmy mus do kubków żeby schłodzić w lodówce. Gotowy mus udekorowaliśmy kolorowymi wiórkami i gotowe....Smaczny, zdrowy i tani...

 

 

Kicia Kocia przyjaciółką ORW-u

Kiedy po raz pierwszy wychowankowie ORW-u spotkali się z Kicią Kocią bardzo szybko ją polubili i chętnie oglądali książeczki oraz słuchali opowiadań o niej. Poprosiliśmy Panią Ewę z biblioteki szkolnej, by zakupiła całą serię tych książek napisanych przez Anitę Głowińską. Teraz co tydzień spotykamy się Kicią Kocią i poznajemy jej świat za pomocą sensobajki - forma prezentacji tekstu pisanego poprzez polisensoryczną stymulację oddziaływującą na różnorodne modalności zmysłowe. Mamy także swoją Kicię Kocię, którą uszyła dla nas Pani Ola.

 {edsnewanimate|class="eds-animate "|data-eds-entry-animation="flipInX"|data-eds-entry-delay="0"|data-eds-entry-duration="0.5"|data-eds-entry-timing="linear"|data-eds-exit-animation=""|data-eds-exit-delay=""|data-eds-exit-duration=""|data-eds-exit-timing=""|data-eds-repeat-count="2"|data-eds-keep="yes"|data-eds-animate-on="hover"|data-eds-scroll-offset=""}

{/edsnewanimate}

 

SPOTKANIE Z JANEM BRZECHWĄ

W ramach realizacji założeń Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 9 marca odbyły się przygotowane przez p. Jolantę Duź, p. Ewę Mikę i p. Barbarę Zalewską zajęcia czytelnicze pod hasłem „NASZE ULUBIONE WIERSZE – KONKURS POEZJI DLA DZIECI”. W „Godzinie radości z Janem Brzechwą” uczestniczyli uczniowie Szkoły Podstawowej oraz chętni z klas SP ZET. Podczas zajęć dzieci wzbogaciły swą wiedzę o poecie, czytały fragmenty wierszy (niektóre z podziałem na role), uczestniczyły w konkursie recytatorskim, odgadywały tytuły wierszy i nazwy zwierząt, a na zakończenie... przekazały sobie w kręgu iskierkę przyjaźni :)

{edsnewanimate|class="eds-animate "|data-eds-entry-animation="bounceIn"|data-eds-entry-delay="0"|data-eds-entry-duration="0.5"|data-eds-entry-timing="cubic-bezier(0.77, 0, 0.175, 1)"|data-eds-exit-animation=""|data-eds-exit-delay=""|data-eds-exit-duration=""|data-eds-exit-timing=""|data-eds-repeat-count="1"|data-eds-keep="yes"|data-eds-animate-on="hover"|data-eds-scroll-offset=""}

{/edsnewanimate}

 

 

GRY PLANSZOWE Z WRÓŻKĄ ZAKŁADECZKĄ

W styczniu w naszej szkole pojawiła się...cudowna postać. To WRÓŻKA ZAKŁADECZKA, która nie tylko czyta swoim uczniom piękne książki ale także uczy zasad i reguł gier planszowych dostrzegając ich ogromne walory rewalidacyjno – wychowawcze.

Mądrze wybrane gry to doskonałe narzędzie rozwoju dziecka. Granie może mieć wpływ na rozwój wielu funkcji psychicznych i społecznych małego człowieka. Uczy poszanowania przyjętych norm, umożliwia współdziałanie, sprzyja uspołecznieniu, wprowadza element współzawodnictwa. Gry edukacyjne uczą zarówno wygrywania, jak i przegrywania. „Dziecko musi nauczyć się reagować właściwie w przypadku przegranej. Ten element treningu w zakresie odporności psychicznej na trudne sytuacje kształtują m.in. gry planszowe.”- mówi Wróżka Zakładeczka.

Gry pomagają w rozwoju mowy, pozwalają zwiększyć koncentrację dziecka. Gry planszowe uczą przestrzegania reguł, liczenia, grupowania, rozpoznawania kształtów, cyfr i liter, a także orientacji kierunkowej.

Przekonajcie się sami jakie zalety mają gry planszowe i...wpadnijcie do Wróżki Zakładeczki by zagrać np. w „Tajemniczy park”, „Pamięć” lub „Bawię się w litery” czy „Bawię się w liczby”.

WRÓŻKA ZAKŁADECZKA ZAPRASZA :))

{edsnewanimate|class="eds-animate "|data-eds-entry-animation="fadeIn"|data-eds-entry-delay="0"|data-eds-entry-duration="0.5"|data-eds-entry-timing="linear"|data-eds-exit-animation=""|data-eds-exit-delay=""|data-eds-exit-duration=""|data-eds-exit-timing=""|data-eds-repeat-count="1"|data-eds-keep="yes"|data-eds-animate-on="hover"|data-eds-scroll-offset=""}

{/edsnewanimate}

 

 

Sprawozdanie z przeprowadzonych zajęć kulinarnych „Smaki, kolory, zapachy…” w ramach programu Rozwijania Narodowego Czytelnictwa               grupa V ORW

 

Na cotygodniowych spotkaniach kulinarnych wychowankowie grupy Ośrodka Rewalidacyjno Wychowawczego mają okazję poznać smaki, kolory i zapachy. Najpierw razem z nauczycielem wybieramy w książkach z przepisami danie, które chcemy przygotować. Następnie poznajemy strukturę, fakturę, wygląd i zapach poszczególnych produktów. Zbieramy się do sporządzania potraw a w finale do wspólnej degustacji przepysznych dań. W miesiącu styczniu i lutym udało nam się zrealizować następujące projekty:

-słodkie bezglutenowe placuszki gryczane z kaszy niepalone

-babeczki z kaszy jaglanej pachnące jabłkiem i cynamonem

-warzywne sajgonki z prażonym słonecznikiem nadziewane brokułem

-pączki na tłusty czwartek

{edsnewanimate|class="eds-animate "|data-eds-entry-animation="flipInX"|data-eds-entry-delay="0"|data-eds-entry-duration="0.5"|data-eds-entry-timing="linear"|data-eds-exit-animation=""|data-eds-exit-delay=""|data-eds-exit-duration=""|data-eds-exit-timing=""|data-eds-repeat-count="1"|data-eds-keep="yes"|data-eds-animate-on="hover"|data-eds-scroll-offset=""}

{/edsnewanimate}

 

Mamo, Tato poczytaj mi, proszę!

 

W ramach projektu edukacyjnego "Czytamy i działamy" zostały przeprowadzone zajęcia dla uczniów Szkoły Podstawowej ZET z cyklu "Mamo, tato poczytaj mi proszę".

W piątek 24.II.17r odwiedziła naszą szkołę Pani Iza Dudek mama Daniela z kl I. Na spotkaniu czytała dzieciom wiersze J. Tuwima "Rzepka" i inne.

Dzieci bardzo uważnie słuchały czytanych wierszy. Z zaangażowaniem odpowiadały na zadawane im pytania. Chętnie uczestniczyły w zabawach proponowanych przez Panią Izę.

Za aktywność wszyscy otrzymali słodki prezent:)

 

 

Małe formy teatralne

 

Przez dwa miesiące / styczeń-luty/ w grupach III, IV i V ORW realizowany był program „Małe formy teatralne – pacynki paluszkowe”. Czytałyśmy wychowankom piękne bajki z książek „ Bajki z wesołej zagrody” oraz z „Księgi bajek”. Czytane przez nauczycieli teksty były wspomagane inscenizacjami z wykorzystaniem kukiełek i pacynek. Wychowankowie mieli możliwość aktywnego udziału w zajęciach poprzez zabawę pacynkami, wcielanie się w postaci z bajek, naśladowanie zachowań, gestów, odgłosów prezentowanych przez bohaterów bajek. Dzieci żywo reagowały podczas czytania, były zainteresowane, skupione, spontanicznie wyrażały swoje emocje i przeżycia.

B.K.

 

 

Realizujemy projekt „Czytam, działam i gotuję”

 

Klasa I u Spdp wraz z wychowawcą A.Wycisk-Gola I pomocą M. Kretek korzystając z zasobów biblioteki - książek kucharskich przygotowuje pyszną roladę kowala. Na same wspomnienie smaku I zapachu przyrządzonej potrawy aż ślinka cieknie. Mniam!

 {edsnewanimate|class="eds-animate "|data-eds-entry-animation="bounce"|data-eds-entry-delay="0"|data-eds-entry-duration="1"|data-eds-entry-timing="linear"|data-eds-exit-animation=""|data-eds-exit-delay=""|data-eds-exit-duration=""|data-eds-exit-timing=""|data-eds-repeat-count="1"|data-eds-keep="yes"|data-eds-animate-on="load"|data-eds-scroll-offset=""}

{/edsnewanimate}

W ramach NPRCz klasa III SPdP z autyzmem - Sara, Łukasz, Joachim i Michał wraz z nauczycielem i opiekunem upiekli pyszne ciasto "Szarlotkę Pychotkę" wykorzystując przepis z książki pt: " W kuchni". Uczniowie obierali i tarli  jabłka, ubijali pianę, ucierali ciasto. Uwieńczeniem pracy  byłą pyszna szarlotka.


Jak my to lubimy!!!
Oczywiście mowa o zajęciach kulinarnych :-)
Dzięki książkom zakupionym w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klasy IIIc Szkoły Przysposabiającej do Pracy na nowo odkrywają swoje gastronomiczne upodobania.
Bardzo chętnie przygotowują proste dania, które w czytelny i atrakcyjny sposób są zaprezentowane w książkach kulinarnych.
Zajęcia w kuchni treningowej pozwalają wszystkim uczestnikom na 100% poczucie sprawstwa :-)

 

Dnia 20 lutego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa klasa III b SPdP wraz z wychowawcą korzystając z książki Mały cukiernik piekła ciasto czekoladowe. Uczniowie nazywali, odmierzali i przesiewali składniki potrzebne do zrobienia ciasta. Najsłodszym momentem było rozpuszczanie tabliczek czekolady z masłem w kąpieli wodnej :)  Gotową masę wlali do formy i piekli ok 40 min. Było pysznie i słodko, a w szkole pachniało czekoladą :)   

 

 

 W dniu 16.02.2017r. klasa II SPDP pod opieką wychowawcy przygotowała fantastyczną pizze. Przepis oraz kolejność wykonywanych zadań uczniowie odwzorowali z fantastycznej pozycji książkowej z naszej szkolnej biblioteki "Dzieciaki gotują” . Uczniowie odmierzali produkty, kroili, mieszali, wyrabiali, układali , wypiekali.. Była to fantastyczna przygoda, której uwieńczeniem było pyszne danie.

 

Projekt Edukacyjny „CZYTAMY I DZIAŁAMY”

Realizacja założeń Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w roku szk. 2016/17

 

W bieżącym roku szkolnym nasza placówka została beneficjentem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa otrzymując na zakup książek do szkolnej biblioteki kwotę 15 tys. zł. W celu realizacji projektu edukacyjnego „Czytamy i działamy”, a w szczególności jego celu głównego jakim jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych, suma ta w całości została już efektywnie zrealizowana. Odbiorcami projektu są wychowankowie ORW, uczniowie klas I-VI SP i SP ZET, G i G ZET oraz SPdP. Odpowiedzialną za całość projektu i jego koordynatorką jest p. Ewa Mika współdziałająca z p. Barbarą Budką i p. Andrzejem Runem. W realizację projektu jako sojusznicy włączyli się także: dyrekcja ZPSWR, Miejska Biblioteka Publiczna, wychowawcy klas, nauczyciele nauczania zintegrowanego, języka polskiego, plastyki, muzyki, nauczyciele szkolnej świetlicy, nauczyciele ORW, rodzice oraz uczniowie Zespołu Szkół Ekonomicznych w Wodzisławiu Śl.

Projekt realizowany będzie przez cały rok szkolny w dwóch etapach:

  1. wrzesień – grudzień 2016r. - przedstawienie rodzicom na zebraniu ogólnoszkolnym tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży, zaproponowanie współuczestnictwa w wykorzystaniu dotacji na zakup książek dla uczniów; - zasięgnięcie opinii Rady Rodziców i Samorządu Szkolnego w kwestii zakupu książek; - zakup nowości wydawniczych, zaksięgowanie, opracowanie techniczne książek; - prezentacja nowości wydawniczych jako jednej z form inspiracji czytelniczych uczniów;

  2. styczeń – czerwiec 2017r. - realizacja projektów edukacyjnych z wykorzystaniem nowości wydawniczych zakupionych z dotacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa poprzez cykl imprez czytelniczych o zasięgu szkolnym i środowiskowym realizowanych dla poszczególnych poziomów nauczania przy współudziale nauczycieli, rodziców, wolontariuszy z ZSE oraz osób zaprzyjaźnionych ze szkołą.

Całość projektu zakończy się w czerwcu dokonaniem (w oparciu o analizę statystyki wypożyczeń) ewaluacji, wykonaniem i prezentacją książki kucharskiej oraz filmu (podczas koncertu Dzieci – Rodzicom) podsumowującego pracę zaangażowanych w realizację projektu uczniów i nauczycieli.

 

Książki rozwijają zainteresowania - chomik

 

 

„Czytamy i działamy” także w świetlicy szkolnej.

W styczniu 2017r. świetlica szkolna przyłączyła się do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – „Czytamy i działamy”. Nauczyciele świetlicy i uczniowie, spośród zakupionych do biblioteki szkolnej książek, wybrali popularne i znane już dzieciom bajki i baśnie, odwołując się do ich zainteresowań i emocji. Kilka razy w tygodniu czytamy dzieciom ich ulubione bajki. W trakcie świetlicowych działań edukacyjnych, związanych z projektem, powstał pomysł stworzenia i napisania własnej książki na podstawie tych- czytanych dzieciom. Czytane bajki i baśni są inspiracją do napisania całkiem nowej historii. Pomysł został bardzo entuzjastycznie przyjęty przez dzieci. Postanowiliśmy, że naszą bajkę zatytułujemy „Bohaterskie Świetliki”. Głównymi bohaterami bajki są świetliczaki – Marysia i Oskar. Przenoszą się w świat znanych już dzieciom postaci z bajek. Wspólnie tworzymy tekst nowej książki. Dzieci wykorzystują własną wyobraźnię i zdolności plastyczne tworząc prace – ilustracje do „Bohaterskich Świetlików”. Wspólne zajęcia pogłębiają więź między dziećmi i dorosłymi. Utrwalane zostają potrzeby stałego kontaktu z książką i są motywacją do czytania. „Bohaterskie Świetliki” to dla nas super zabawa i pokazanie dzieciom jak można efektywnie spędzić wolny czas.

Edyta Czyż

Agata Chmielewska

 

Wystawa prac plastycznych uczniów w Miejskiej Bibliotece Publicznej

W dniach od 06.II 2017 w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Wodzisławiu Śl. odbywa się wystawa prac plastycznych wykonanych przez uczniów szkoły podstawowej. Wystawa nosi tytuł „Czytanie jest OK.”. Te przepiękne prace uczniowie wykonali pod kierunkiem pani Barbary Budki. Zainspirowały ich książki zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Zapraszamy do oglądania.

E.M.

 

Kamishibai – zachwyca, edukuje i inspiruje!

Po raz kolejny /cyklicznie – raz w miesiącu/ uczniowie SPdP mogli poczuć magiczny klimat, jaki rodzi się dzięki japońskiej sztuce czytania – kamishibai. Tym razem, w tekście T.Lenaina, O. Talleca – „Trzeba będzie…” poznaliśmy wzruszające refleksje małego dziecka, które przygląda się współczesnemu światu – a właściwie zagrożeniom, jakie czyhają w różnych jego częściach: ubóstwo, kataklizmy, przeludnienie, głód! Najpiękniejsze w opowiadaniu jest towarzyszące poczucie nadziei na stworzenie lepszego świata. Uczniowie uważnie i w skupieniu szukali, co trzeba jeszcze zrobić aby żyło nam się lepiej. Bardzo cieszymy się, że dzięki materiałom zakupionym z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa możemy w dostępny sposób poruszać z naszymi uczniami tak trudne tematy. „Trzeba będzie…” już wkrótce kolejny raz sięgnąć po kamishibai.

K. Konieczny

 

Poznajemy twórczość Herve Tulleta

W naszej bibliotece szkolnej zamieszkała wróżka Zakładeczka, która zapoznaje uczniów szkoły podstawowej z książkami zakupionymi specjalnie dla nich. W tym roku Wróżka postanowiła zapoznać uczniów z książkami Herve Tuletta , kultowego autora książek dla dzieci. Interaktywne, pobudzające do działania i zabawy książki wciągają do wspólnej zabawy nawet tych uczniów, którzy nie przepadają za książkami. Biblioteka szkolna zaopatrzona jest we wszystkie książki tego autora. Będę Wam, drodzy czytelnicy co miesiąc składała relacje z kontaktów z wróżką ZakładeczkąJ / zajrzyjcie do fotogalerii/

E.M.

 

KAMISHIBAI

W styczniu do realizacji 2-ego etapu projektu edukacyjnego „Czytamy i działamy” przystąpiło szereg klas, w tym klasy SPdP. Uczniowie pod kierunkiem p. Kasi Konieczny i p. Ewy Grams uczestniczą w cyklu zajęć w ramach projektu edukacyjnego „Moje miejsce w szkole”, podczas których za pomocą nowatorskiej techniki „obrazkowego teatru” (czyli KAMISHIBAI) zapoznają się z wszystkimi opowiadaniami zakupionymi do biblioteki szkolnej.

Kamishibai (jap.kami– papier, shibai – sztuka) to inaczej „papierowy teatr”, nazywany również „teatrem obrazkowym” albo „teatrem narracji”. Większość kamishibai to bajki, baśnie lub opowiadania składające się z 10–16 pięknie ilustrowanych kart z tekstem na odwrocie. Ich prezentowaniu towarzyszy wyjątkowy nastrój, powstający za sprawą przenośnego teatru, przy pomocy którego ilustrowane opowiadania są przedstawiane w formie papierowych „slajdów”. Technika i walory takiego przedstawienia pomagają osiągnąć magiczny efekt koncentracji, a ta forma opowiadania czy też czytania to prawdziwie teatralne doświadczenie. Gdy narrator odczytuje tekst i kolejno odkłada karty, przed widownią pojawiają się następne ilustracje utrzymujące zainteresowanie w aurze niezwykłości i magii.

„Mamy nadzieję, że spotkania z „kamishibai” dostarczą wszystkim uczestnikom wiele radości i dobrych wrażeń oraz będą inspiracją do własnej, twórczej pracy nad nowymi kartami papierowego teatru” - mówi p. Kasia Konieczny, organizatorka tychże zajęć.

 

I Semestr - 2016/2017

 

POCZYTAJ MI PRZYJACIELU – W KRAINIE BAŚNI

 

26 października p. Ewa Mika (organizatorka cyklicznych spotkań z książką) zaprosiła uczniów SP, SP ZET i G ZET na kolejne spotkanie (ramach programu POCZYTAJ MI PRZYJACIELU kształtującego nawyk czytania oraz budującego więź emocjonalną pomiędzy czytającymi i słuchaczami) z uczennicami ZSE w Wodzisławiu Śl. i Ich opiekunką, p. Adą Garbulowską – Gulec. Tym razem miłośnicy tych spotkań za sprawą „Calineczki”, „Kubusia Puchatka”, „Czerwonego Kapturka” i „Smerfów” znaleźli się w cudownym świecie baśni, z którego wcale nie chciało się wracać na dalsze zajęcia lekcyjne :)

 

 

 CO CZYTAĆ?

 Prezentacja nowości wydawniczych zakupionych z dotacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

 

Pani Ewa Mika, by wzbudzić zainteresowanie książką oraz zapoznać uczniów i nauczycieli z nowościami wydawniczymi księgozbioru biblioteki szkolnej zaprosiła społeczność szkolną na prezentację nowości wydawniczych zakupionych z dotacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. 2 grudnia, podczas prezentacji, p. Ewa omówiła nowy regulamin biblioteki szkolnej, przypomniała o założeniach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i jego korzyściach oraz zachęcała uczniów do korzystania z nowych książek znajdujących się w bibliotece.

 Piękne, kolorowe, przestrzenne, 3d , z dużym drukiem książki zachwyciły uczniów . Prezentacja okazała się bardzo ciekawym i przydatnym działaniem promującym czytelnictwo.
W ramach tego programu przewidzianych jest wiele projektów, które będą realizowane na wszystkich szczeblach edukacyjnych do końca roku szkolnego.

 9 grudnia w podobnej prezentacji wezmą udział uczniowie Gimnazjum, Gimnazjum ZET i SPdP.

 W przygotowaniu ekspozycji pomogła p. Sylwia Koczy z kl. III Gimnazjum.

 

Projekt Edukacyjny „CZYTAMY I DZIAŁAMY”

Z przyjemnością przypominamy, że nasza placówka została beneficjentem NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA. Przyznano nam kwotę 15 000 zł. na zakup książek. W związku z powyższym, p. Ewa Mika, nasza szkolna bibliotekarka przeprasza wszystkich użytkowników biblioteki, że nie działa jeszcze tak jak powinna internetowa strona biblioteki, ani że nie wydawane są jeszcze książki. Praca p. Ewy koncentruje się w tej chwili głównie na...wydawaniu pieniędzy :) Pani Ewa wydała już z przyznanej nam kwoty 8000 zł.

Wybiera dla nas najciekawsze pozycje książkowe, by...od stycznia 2017r. ruszyć z realizacją nowego projektu związanego z czytelnictwem. Już teraz możemy zdradzić, że CZYTANIE (wg tego projektu) będzie nas inspirowało do...DZIAŁANIA. Z pewnością czekają nas niemałe atrakcje, na które już nie możemy się doczekać :)

P.S.

Serdeczne podziękowania dla pomagających uczniów:-)